5. december 2011

Haruki Murakami - Kafka på stranden

Haruki Murakami
Kafka på stranden
Klim
459 sider
29. nov-4. dec

Jeg er begejstret. Rigtig begejstret. Det er på højde med Trækopfuglens Krønike, hvis ikke bedre. Det er klassisk Murakami, når han er bedst.

Kafka på stranden handler om den 15-årige Kafka Tamura, der stikker af hjemmefra på sin 15 års fødselsdag. Moren og søsteren kan han ikke huske og faren flygter han nu fra. Faren har plantet en sælsom spådom i Kafka, der da han stikker af hjemmefra påbegynder sin rejse mod Shikoku. Hvorfor det lige er Shikoku, der er destinationen ved Kafka ikke, men han føler sig draget af stedet.

Samtidig med Kafkas løben hjemmefra et andet sted i byen leder Nakata efter en kat. Nakata kan ikke læse eller skrive, men han kan tale med katte. Denne evne fik han efter en ulykke på Risskålsbjerget i 1944. Jagten på katten fører Nakata til kattedræberen Johnnie Walker. Mødet med Johnnie Walker får til gengæld Nakata til at søge mod øen Shikoku. Hvorfor ved han ikke, men han ved bare, at det er det sted som drager ham.

Kafka og Nakatas skæbner er derefter flettet ind i hinanden, og de tos historier fortælles sideløbende i Kafka på stranden.

Jeg har tidligere kritiseret Murakami en smule for de åbne slutninger, som jeg generelt ikke er så begejstret for. Murakami slipper dog normalt ret godt fra at bruge de åbne slutninger, men i Kafka på stranden synes jeg ikke på samme måde, at jeg sad med en fornemmelse af, at der var en masse uafsluttede ender. Jeg kunne dog sagtens have læst meget mere om Kafka og Nakata.

Det her er en must read! Virkelig god!

Jeg ser frem til 1Q84.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tak for endnu en god anmeldelse. Jeg nyder, når der er nyt fra dig. Og.... Glæd dig til 1Q4, den er rigtig sin egen. det skal lige siges, at det erdenskrisen første big jeg har læst af forfatteren - men helt sikkert ikke den sidste.
Kh Dorte

Mia sagde ...

Dorte - Jeg er bare glad for du kan bruge dem. Jeg glæder mig også til at læse 1Q84 :-)